Hemma

Betygsätt den här artikeln
(0 röster)

Lite historia!

Jag heter Kenneth Nordensten och detta är min sida! Jag har ett brinnande intresse för datorer, hemsidor, nätverk m.m. Kort sagt allt som har med teknik att göra!

Jag började redan på 80-talet och köpte min första dator på ett företag som hette "Scandinavian PC Systems". De blev förvånade när jag sa att jag skulle köpa den privat. På denna tid var det bara företag som köpte datorer. Året var 1987.

Jag jobbade på Pharmacia och det var stor-, och minidatorer som gällde. IBM och Digital. Centrala system med terminaler/skärmar ute hos användarna.

Inom forskningen och grafiska avdelningar var det Apple-datorer som gällde medans det inom andra avdelningar var det lite blandat. På den här tiden hade vi också ett dokumentationssystem på Xerox-terminaler. Dessa terminaler var sammankopplade mot ett centralt system via tjocka ethernet-kablar (gula kablar). Denna tjocka kabel "tappades" via transceiverkablar ned till terminalerna. Men det kom snart lösningar att utnyttja dessa kommunikationskablar även för Apple-datorerna. Det var Macintosh SE och Macintosh SE/30  med en skärmstorlek på endast 9 tum. Macintosh SE/30 kunde om man installerade ett nätverkskort i expansionsplatsen kopplas upp på den gula ethernet-kabeln och Macintosh SE kunde med hjälp av en apple-talk/ethernet-brygga kopplas upp mot den gula tjocka ethernet-kabeln. Det primära syftet med detta var att kunna dela på filer och på skrivare. Det fanns också emuleringsprogram typ Reflection som användes för att emulera en IBM- eller en VAX-terminal. På detta vis kunde man försvara investeringar på nya datorer, som var förhållandevis dyra på denna tid, att man delade på skrivare och att datorn även kunde kopplas upp mot stor- och mini-datorerna (IBM och VAX). En Macintosh SE/30 kostade ca 30 000 kr och till detta behövde man också ett nätverkskort som kostade ca 5000 kr. Även PC-datorerna gjorde sitt intåg ungefär samtidigt med Apple-datorerna. Det var IBM och Olivetti-datorer (italienska datorer).

På den här tiden hade Apple ett försprång gentemot PC tack vare ett mycket mer användarvänligt gränssnitt mot användaren. Ett grafiskt gränssnitt som innebar att det fanns ett skrivbord på skärmen med grafiska symboler för att öppna mappar, filer och program. Det fanns även en papperskorg på skrivbordet som man kunde släppa mappar och filer på som man inte längre ville ha kvar. På PC var det DOS som gällde (Disk Operating System). Ett icke grafiskt gränssnitt kan man sammanfatta det med. På Xerox-terminalerna fanns redan ett avancerat grafiskt gränssnitt, redan innan Apple-datorerna kom med sitt. På Xerox-terminalerna  fanns det symboler för dokument och för arkivlådor m.m. Ungefär som det gränssnitt som sedan kom på Macintosh-datorerna. Xerox kan man se som en förlorare, de uppfann det grafiska gränssnittet och de uppfann även Ethernet som fortfarande används idag. Men de fick aldrig några kommersiella framgångar på sina uppfinningar.

I början av 90-talet kom Windows med ett grafiskt gränssnitt men det baserades fortfarande på DOS och med dess begränsningar, t ex en minnesbarriär på 640 KB. Nu började också ledningen fundera på att man måste standardisera vår PC-miljö och en utvärdering genomfördes om vi skulle ha PC eller Macintosh. PC vann och den främsta orsaken som jag minns var att priset var lägre och en mer öppen standard. Fler leverantörer! 

Detta var lite historia från min tidiga karriär som bl. a. PC- och Nätverkstekniker under Pharmacia-tiden 1988 - 1997. Från 1997 började jag jobba som systemansvarig för ett affärssystem som hette Movex. Och till Movex specialiserade jag mig på ett system som heter Streamserve. Streamserve tog hand om allt som kom ut från Movex. D.v.s. utskrifter, etiketter, mail, lagring i databaser m.m. Detta jobbade jag med tills jag slutade på Pfizer 2007-11-30. Pharmacia blev uppköpt av Pfizer 2003.

2007 startade jag mitt företag "Nordensten Lift AB". Uthyrning av skylift och jag kom snabbt in på att utföra jobb där man behöver en skylift. Trädfällning har mer och mer blivit min specialitet.

 

Nuläget

Idag jobbar jag främst med min verksamhet, uthyrning av skylift och trädfällning. Men på min fritid, det lilla som nu blir över, brukar jag ofta hålla på med datorer. Det kan vara uppgradering av vår dator-park i hemmet och vår server samt utveckling av hemsidor.

Vi har i vårt hem en lite blandad miljö med ett antal datorer, Linux, Windows och en surfplatta iPad Air. Vi har också en server, en SME-server, i hemmet för lagring av filer och kontroll av att vi inte får in virus och trojaner i vårt nätverk. Den har kopplade RAID-diskar och naturligtvis en extern hårddisk för backup. Den är också en webb-server (Apache) där jag utvecklar hemsidor med hjälp av ett hemsides-program som heter Joomla.

Som ni kanske vet så är Linux Mint och SME-server programvaror som är "fria" programvaror. De lever på att användarna uppskattar programvarorna och skänker gåvor till vidare utveckling.

Det som driver mig är min nyfikenhet, att få saker och ting att fungera. Att bygga en dator, att plocka ihop delarna från början, att installera operativsystemet och se att det fungerar. Linux har alltid varit lite av en utmaning, inte alltid att det fungerar smärtfritt ihop med hårdvaran. Men det blir bättre och bättre och snart eller är redan ett fullfjädrat alternativ till Windows. Problemet som jag ser det är att det finns ett antal distributioner av Linux, och vilket som är bäst kan vara svårt att utvärdera. Det sker hela tiden en utveckling. Och som "vanlig" användare kan det vara lite svårt och otydligt i denna djungel. Ingen kan utvärdera allt och en utvärdering är bara en färskvara som gäller vid ett givet tillfälle. Jag har riktat in mig på Linux Mint. Har provat ett antal andra distributioner tidigare, som bl. a. RedHat, Mandrake och Ubuntu. Linux Mint är baserat på distributionerna Debian och Ubuntu och är ett användarvänligt system som är enkelt att installera. Linux Mint är det fjärde vanligaste operativsystemet efter Windows, Apple Mac OS och Ubuntu. Idag kör jag den senaste versionen Linux Mint 16 och är nöjd till nästan 100 %. Det finns en liten sak som inte fungerar helt under Linux Mint 16 och det är Skype. Detta irriterar mig och jag försöker förstås lösa problemet men har ännu inte lyckats.

 

Min vision

Jag kan tänka mig att hjälpa små och medelstora företag att utveckla sin PC- och nätverksmiljö. Den största vinsten för ett litet företag som jag ser det är att använda SME-server för lagring av gemensamma filer. Med denna server får man större säkerhet för lagring av sina filer genom RAID-diskar och backup. Jag vet inte hur små och medelstora företag hanterar sina filer idag. Hur man har åtkomst till gemensamma filer m.m.  Det skulle vara intressant att göra en undersökning av hur det ser ut idag. Har var och en sina filer på sin egen hårddisk och skickar med mail till sin arbetskamrat/chef. Eller har man filerna lagrade i ett moln för backup och åtkomst av andra användare. Jag är lite emot detta med moln-tjänster. Att t. ex. lagra sin bokföring hos en extern part. Vad har denna externa part för andra intressen eller lojaliteter? Vad händer om denna externa part går i konkurs helt plötsligt så att moln-tjänsten stängs ner? Har bokföringen gått förlorad då?

Läs 111313 gånger
  • Besök gärna min hemsida Nordensten Lift AB. 
    Jag startade detta företag 2007 och började min verksamhet med 2 liftar. En larvbandslift och en lastbilsmonterad lift.
    Jag började därefter även att utföra jobb åt mina kunder, där en skylift behövdes. Min specialité idag är att ta ner farliga träd. Jag har gått flera utbildningar inom området och har också lärt mig mycket av andra erfarna trädfällare som jag samarbetar med.

    www.nordenstenlift.se

bg Image